Eigenaren van kleine bedrijven zoeken vaak naar goedkope manieren om reclame voor hun bedrijf te maken. Social media is een uitstekende manier om dit te doen. Met Facebook- en Instagram advertenties kun je met een klein budget per dag je richten op jouw doelgroep en potentiële klanten bereiken.
Wat voor soort bedrijven zijn goede kandidaten om te adverteren op Facebook?
Elk type bedrijf kan profiteren van Facebook advertenties. Zeker lokale, kleine bedrijven zijn gebaat bij social media advertenties. De sleutel tot een succesvolle advertentie campagne is het ‘targeten’ van doelgroepen die op een andere manier moeilijk te bereiken zijn.
Stel dat je een klein aannemersbedrijf hebt dat verbouwingen doet. Met behulp van Facebook kun je ervoor zorgen dat alleen mensen binnen een straal van 50 kilometer, met een eigen huis, en die geïnteresseerd zijn in verbouwen je advertentie zien. Vergelijk dat bijvoorbeeld eens met een advertentie in een lokale krant. Vergeleken met een Facebook advertentie is dat schieten met hagel.
Vijf voordelen van adverteren op Facebook
- Facebook is het grootste social media platform ter wereld. 80% van alle internetgebruikers wereldwijd zit op Facebook. Zelfs in de leeftijdsgroep 65+ maakt bijna 70% gebruik van Facebook. Per dag loggen bijna 2 miljard mensen in. Dat betekent dat vrijwel al jouw potentiële klanten elke dag op Facebook te vinden zijn.
- Facebook weet alles en kent iedereen. Adverteren op Facebook biedt daarom ongekende targeting mogelijkheden: op leeftijd, interesses, locatie, bezochte sites, bestaande klanten, potentiële klanten, terugkerende klanten, je kunt het zo gek niet verzinnen.
- Er is een grote variatie aan advertentiedoelstellingen mogelijk. Denk aan het vergroten van de bekendheid van je merk, het laten groeien van je emaillijst, toename van het aantal social mediavolgers, meer bezoekers naar je website leiden en de directe verkoop van je producten of diensten. De te kiezen doelstelling is afhankelijk van je business.
- Adverteren via Facebook en Instagram is relatief goedkoop ten opzichte van andere kanalen.
- Het budget van je advertenties is volledig te bepalen. Nooit verrassingen achteraf en volledige transparantie van je budgetten.
Waar moet je rekening mee houden tijdens het adverteren?
De mogelijkheden van adverteren kunnen -zeker in het begin- overweldigend zijn. Je moet aan veel dingen denken en er is een grote hoeveelheid aan variabelen waar je rekening mee moet houden. Ga dus systematisch te werk als je wilt beginnen met adverteren. Zo haal je het beste resultaat uit je campagnes. En houdt rekening met onderstaande tips om je op weg te helpen:
Onderzoek je concurrenten
Zoek naar bedrijven in je branche die momenteel al Facebook-advertenties uitvoeren. Bekijk welk type advertentie ze gebruiken, hoe spreken ze mensen aan en waar worden de advertenties getoond. Dit geeft je veel ideeën voor je eigen advertenties. Pak jij het op dezelfde manier aan of juist helemaal anders?
Kies je budget
Bepaal hoeveel je wilt besteden. Per dag, per campagne, of per periode. Let hierbij goed op de producten of diensten die je verkoopt en de marges daarvan. Ook belangrijk; gaat het slechts om een instap-product en heb je de klant daarna nog veel meer te bieden? Of bied je maar een enkel product aan. In het eerste geval kun je rustig wat meer investeren in de advertenties. Aan het einde van de funnel haal je dat er als het goed is wel weer uit.
Monitor je resultaten
Facebook biedt een uitstekend analysesysteem dat onder andere het aantal vertoningen, klikken en verkopen weergeeft. Ook toont Facebook hoeveel elke klik of aankoop je kost, en hoeveel het je kost om je klanten te bereiken. Met deze data kun je je advertenties beoordelen en bijsturen door bijvoorbeeld de afbeelding of tekst van een advertentiecampagne te wijzigen of nieuw doelgroepen in te stellen.
0 Comments